söndag 30 augusti 2015

En lördag ....


.... tar vi bilen och åker till Falkenberg för att köpa färg till huset.

Nelly - som älskar att åka bil -, hoppar glatt in i baksätet, men Harry och Meja får stanna hemma.
Medan pv handlar färg, besöker jag Röda Korsets loppisbutik Kupan och faller pladask för en liten babykofta, handstickad för 60 kronor. Bara sååå fin!
Ja, varför köper man en sån, när det inte finns några småttingar i familjen?
Jag vet inte; någon gång kanske det dyker upp en liten krabat.
Annars lottar jag ut den.


Så en sväng förbi Slöinge till Solhaga Bageri och Café.
Vi sitter ute i trädgården och dricker kaffe och njuter av en härlig sensommardag.
Ett sällskap kvinnor i min ålder rusar fram för att få ett bra bord .., andra sitter på husets veranda och där är en strävhårig tax som tycks trött och slut på.

Helt otroligt är det vilken framgång det har blivit med bageriet och caféet!
Sommartid ringlar köerna ibland ut på vägen ., och på väggen i butiksdelen hänger diplom och där är tidningsurklipp och fina recensioner.


Det är som vanligt; pv tar en söt kaka (toscamazarin) och jag en grillad macka med "fejarrökt bog och cheddarost" (himmelsk!), allt närproducerat.


Ja, inte allt .., kaffebönorna kommer från Nicaragua.
Det smakade .., lite kokkaffe.


Vi sitter alltså i bagerskans trädgård - det röda huset är själva butiken och bageriet -.
Allt andas omtänksamhet!
Under det mittersta fönstret längs väggen, där finns glas och en stor bytta med vatten och längst ner hundskålar.
Servitrisen är så rar och vänlig.
"Men hej, sitter du här ...?" säger hon, ja, jag brukar ju mest bara titta in och köpa bröd.
Solen strålar.
Ååå, det är en alldeles underbar lördag!


Sen hemåt.
Vid sidan av vägen växer hög majs.


Och vi ser hästar och nyklippta får .., och någon enstaka flock med starar.


Och så blir det målning igen.
Nu är hela östra gaveln klar .., två fönster återstår att byta ut, men det får bli när det blir.

Sen blir det söndag.
Ligger kvar i sängen och lyssnar först till den lilla pärlan "Tankar för dagen" och därefter till Söndagsintervjun, idag med Inga-Britt Ahlenius, denna till synes så omåttligt starka kvinna med hur mycket civilkurage som helst i bagaget, ni vet, hon som kallade FN:s generalsekreterare för "oduglig".

VM i friidrott avslutas idag ..., tre hundar ligger i soffan ..., gråmulet ute.
Veckan som kommer är min bästa-vecka .., ledig onsdag-torsdag-fredag.

Allt känns bra.


5 kommentarer:

Rexxie sa...

Du får väl skicka en bild på koftan till Anders lite menande så där...

:-)

Elisabet. sa...

Rexxie: jag siktar nog in mig på barnbarnsbarnen :)

Anonym sa...

Hmmm, var det inte så att vi var överens om att träskor och stegar inte passade ihop?! ellem

Anonym sa...



Ja har vi inte diskuterat det förut.

Jag tror faktiskt det.

Friherrinnan

Anonym sa...

Men träskornas inbuktning passar så bra ihop med stegpinnarna så det är faktiskt riktigt bra.
PV