söndag 14 december 2014

Mitt bästa just idag ...


Från dottern i Ghana kommer en liten filmsnutt som gör hjärtat så glatt!

Det visar sig att under ett besök i en affär, råkar hon träffa den här mannen som aldrig någonsin varit utanför Ghana, men som kan rabbla upp svenska städer från norr till söder på löpande band! Nu minns jag inte den absoluta ordningen, men ungefär så här var det.

"Ja, vi börjar med Haparanda uppe vid gränsen .., sedan Luleå, Umeå, Sundsvall, Sollefteå, Bräcke, Dannemora, Gävle, Uppsala, Eskilstuna, Karlstad, Karlskoga, Växjö ....", ja, så där fortsätter det.

"Men hur ...?" säger dottern.

Jo, det visar sig att mannen alltid har varit intresserad av geografi och på sätt pluggat in städerna.

Att en man från Ghana kan göra detta förvånar mig inte alls; men det som förvånar mig är .., ja, hur kommer man på tanken att lära sig svenska städer just så där?

Tänk, om jag skulle få samma idé och plugga in alla städer i något vansinnigt avlägset land och dessutom med rätt uttal! F a n t a s t i s k t, var det att lyssna till honom.

Synd att jag inte fixar att få till filmen.

2 kommentarer:

Anonym sa...


Otroligt


Friherrinnan

mossfolk sa...

Vad häftigt! Och lite kul att det då aningen otippat kommer just svenskar att rabbla städerna för.