tisdag 28 oktober 2014

Hemifråntoner ....




Häromdagen fick jag en länk från rara ellem i Skellefteå; en länk till P4, Radio Västerbotten.
Igårkväll, när jag låg under täcket, klickade jag på länken och lyssnade.
Och looooog.

Så totalt underbart bara!

Norsjömål är verkligen en särskild sorts dialekt .., min pappa föddes några mil därifrån och pratade inte så här brett, men han kunde - om han ville -.

Har du tid över och vill försöka förstå .., lyssna gärna till Midvinternattens köld är hård .., men på genuint norsjömål!

Tack ellem!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag att du skulle uppskatta det. Kul! ellem

Elisabet. sa...

ellem: om jag gjorde! Jag låg under täcket och lyssnade två gånger .., pv förstod inte mycket, bara spridda ord ,-)

Anonym sa...

Här är samma uppläsare:
http://www.svtplay.se/klipp/2425393/fredagsfrackis-pa-bondska