söndag 26 oktober 2014

Eftermiddag i landet Halland ...


Det var jag som  hittade på att vi skulle åka till Ikea.
Helt ärligt: jag älskar Ikea!
Jepp, hela konceptet .., från den varma korven och lingondrickan för endast 5 kronor, till skylten där det står "en olycka händer så lätt .., tack för att du torkar av bordet" och så en Torkyrulle uppmonterad på väggen, just intill.
Och så allt man kan handla förstås.

Vi var där i drygt en timme och kom hem med mängder, mängder, mängder med värmeljus, en förpackning kronljus ., en fin lampa att ha i fönstret .., stoooora underlakan ., krokar till hallen (perfekt att hänga ryggsäcken på) ..., en dörrmatta i en röd härlig färg .., massor med ramar och så den allra vackraste elljusstake (Bert kanske läser här, annars hade jag minsann skrivit adventsljusstake!), ja, aldrig i hela mitt sextioåriga liv har jag känt sån glädje över just en sådan!

Sen hemåt.
Det är knepigt att flytta ihop i vuxen ålder och med olika förutsättningar och just därför vill jag betala det mesta .., skulle det hända pv nånting, vill jag inte så barskrapad på sånt som jag tycker om.


En fönsterlampa inhandlades också. 
Den är finare i verkligheten än på bilden. 


Hulda Elisabet.

På väg ringde jag till mian i Falköping och undrade var en gemensam instagrambekant tagit vägen.
Jag tänkte på Christer från Skåne, han som en gång skickade ett sms med texen "Björkäng ligger vid Varberg, upplysningvis", det var kanske tio år sedan.
Christer är en alldeles fantastisk naturfotograf, men helt plötsligt är han bara som försvunnen från jordens yta

Och så pratar vi - mian och jag själv - om den där gropen i halsen som många äldre kvinnor får.
Även jag.
Jag trodde i min enfald att det var åldersrelaterat, men mian tror att det har med hullet att göra.

Således tog jag en ny bild när jag kom hem, med strääääckt hals.
Ja, det hjälps nog inte.
Den är där, gropen.
Okej.
Det är hullet.

10 kommentarer:

Mian sa...

Avsaknad av hull alltså. Att man inte har så mycket underhudsfett. Då syns väl benknotor och gropar mer, så tänker jag!

Anonym sa...


Vilken tur att du inte missade avfarten till Ikea denna gången.

Men detta var ju en annan stad

kram Friherrinnan

Tankevågor sa...

Gropigt här med...hur jag än sträcker på mig. ;-)

Åh vilken fin lampa!!! Vilket vackert ljus det blir.....känns som lite 50-tal.

Anonym sa...

Åh, IKEA! Om inte älskar så åtminstone så gillar jag eller t om tycker om att åka och handla på IKEA. Just de där små vardagliga nödvändigheterna som ljus av olika slag, servetter, ramar och en massa andra småting som är nödvändigt för trevnaden.
För övrigt så har snön som kom häromdagen smält bort vilket glädjer mej, mycket.
/Lena i Östersund

Elisabet. sa...

Mian: jag trodde du menade att det var så mycket hull där så det började vecka sig ,-)

Friherrinnan: nu körde ju pv! Ett stycke ram är inköpt, hoppas den passar.

Tankevågor: välkommen i föreningen!

Lena i Östersund: ja, egentligen älskar jag bara heminredningsavdelningen och korvkiosken ,-)

Ulrika sa...

Jag älskar också Ikea. :)

Lampan är jättefin, en sån har jag också tänkt mig. Tycker den ger sånt mysigt sken.

Pernilla sa...

Jag scrollar och tittar, men hittar inte advents.... elljusstaken..?
Bild kanske? ;-)

Anonym sa...

Fin lampa som ger ett mysigt sken!/Smålandstjej som också gillar IKEA

Anonym sa...

Ja just det, att flytta ihop senare i livet, och med särkullsbarn på båda håll, tankarna kommer. Före jul fick min man infarkt, föll ihop på jobbet. Det är ju jag som är sju år äldre, men det gick bra med akut kärlsprängning. Denna oro../Elisa

Elisabet. sa...

Pernilla: den kommer, jag lade ut den på facebook först ,-)

Smålandstjej: den blev verkligen jättefin, vi ska köpa två till (ja, vi är enjängda ,-)

Elisa: p r e c i s! Jag ska säga att när pv får hjärtflimmer, så känner jag skräcken gripa tag i mig. Och även om vi vore gifta, så vore det inte helt enkelt. Jag skulle aldrig kunna ha kvar det här stora huset och sköta det själv med allt vad det innebär, då tänker jag .., ååå, varför gick det inte ha kvar lilla lägenheten i Ystad som var så otroligt billig i hyra, den hade jag klarat av även med låg pension! Så oron liksom finns där, även om jag försöker mota bort den.