tisdag 28 oktober 2014

Down under ...

Mellansyster, Skorpion, djurvän.


I långt över trettio år har min storasytster bott i södra Australien och för ganska många år sedan hände nånting helt osannolikt; ja, i alla fall i mina ögon .., då utbröt nämligen ett våldsamt åskoväder över deras trakt och så slog åskan ner i deras hus, taket rämnade och min syster och hennes man evakuerades mer eller mindre och fick - under ett antal månader - husera någon annanstans.

Tänk er själva, hela denna enorma kontinent .., och så prickar blixten min systers hus!!
Australiensisk tv kom och gjorde reportage och vi tyckte nog att detta - åsknedslaget - var höjden av otur.

Om man har varit med om nånting sånt, så sätter det förstås sina spår.

Det ..., tänkte jag på, när jag nu på morgonen läste det sedvanliga mejlet från min syster.
Dom bor i Hallet Cove, inte långt från Adelaide .., och Sophia, som hon skriver om, är deras hund och hon var också med vid åsknedslaget, då, när det hände.

Så här skriver min syster:

"I söndagskväll hade vi det värsta åskväder jag någonsin upplevt,
mycket värre än när blixten slog ner i vårt hus. Väderlekstjänstens
apparatur uppmätte över 76.000 blixtar under de 3 timmar ovädret
varade och centrum var över Hallett Cove. Det blixtrade runt hela
huset hela tiden och jag grät av rädsla.  Sophias hjärta slog så
hårt att hela hon skakade.  Janne däremot, stod ute och tittade och tyckte att
det var ett fantastiskt skådespel!!!!!!  Som tur var gjorde blixtarna
ingen större skada, bara några mindre gräsbränder här och där
som snabbt släcktes av det stora skyfall som avslutade det hela.
Men vårt varma och fina väder försvann och i går var det så kallt
och blåsigt att vi hade på värmen inomhus hela dagen."


Tack och lov att man bor i landet Halland, tänkte jag när jag läst färdigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är i vanliga fall inte åskrädd men nog tror jag att ett sånt oväder skulle ge lite hjärtklapning ändå! ellem

Elisabet. sa...

ellem samma här .., men det är klart, hade blixten slagit ner i huset och knäckt taket och lite annat, då tror jag nog att jag reagerat ungefär som min syster.
Allra helst om det då åskat och blixtrat ännu mera!