söndag 28 september 2014

Kanske sista .....?


... doppet för i år .., men om det fina vädret håller i sig, då kan mycket hända.

Frånsett några krabbfiskande småttingar med föräldrar, så var det bara pv och jag själv ute på piren.

Vattnet var kallt, men uthärdligt.


Efteråt svängde vi förbi friherrinnan som bor bara hundratalet meter från stranden i Steninge och så frågade vi om hon kunde tänka sig att bjuda på kaffe?
Det kunde hon.

Så där satt vi och pratade bort en stund, allt medan hon läxade upp mig för att jag aldrig tar av mig baddräkten när jag klivit upp (men då försvinner ju själva  k ä n s l a n .. jag vill vara sval så länge som möjligt ...) och så bjöd hon på nybakad chokladkaka och när vi sedan tackade för oss, ja, då fick vi en halv limpa - alldeles nyss utplockad från ugnen - med oss hem.

Nu ska pv ut och springa och jag ska ta hand om ogräset som rensats från rabatten.

7 kommentarer:

mossfolk sa...

Det var inte dåligt att komma på spontanbesök och få både nybakad chokladkaka och nybakad limpa!

Hade jag badat nu (vilket låter högst otroligt) hade jag slitit av mig badkläderna bums jag kommit upp. Fy så kallt och fruset!

Elisabet. sa...

mossfolk: det gör jag aldrig! Jag har alltid på mig baddräkten minst nån timme efteråt och är jag på badstranden får den vara på hela tiden. Ja, jag sitter i den ännu ,-)

Ruta Ett sa...

Min mamma sa alltid att man MÅSTE ta av sig baddräkten omedelbart man kom upp ur vattnet. Annars fick man urinvägsinfektion! Naturligtvis gjorde jag aldrig det, men fick heller aldrig urinvägsinfektion.
Detsamma gällde faktiskt om man satt på kalla trappor (vilket jag förstås också gjorde). Ja, satt alltså - inte rev av mig kläderna! :-)

Elisabet. sa...

Ruta Ett: jag tror mig inte ha haft urinvägsinfektion en enda gång :) Så vi kan fortsätta, Ann .....

Kattis sa...

Jag får känningar av UVI, enbart av att läsa om blöta baddräkter, utomhus, i september...

Elisabet. sa...

Kattis: å, stackare! Det kanske beror på anlag eller nåt ...? Somliga dras ju med det stup i två, andra aldrig.

Kattis sa...

Jag tror absolut att det är genetiskt!