tisdag 25 oktober 2011



För sju år sedan bestod mitt liv av ett enda kuskande mellan Ystad, Malmö och Helsingborg.

Några år senare ändrades rutten - ja, rent av förlängdes -, då blev Halmstad slutstationen och så bil i en halvtimme till ett gult hus på en kulle.

Tågresor, arbete och lite helg - det var tillvaron -.

Sedan drygt ett år tillbaka har tågresorna upphört.

Nu är det ett annat liv; ett som mest består av arbete, promenader, tidningsläsning, bloggande, lite telefonprat, ännu mera promenader, moppeturer och mera arbete.

Ibland någon utflykt till Ystad eller Hörby.

Eller Göteborg.

Det är på många sätt en enjängd tillvaro där ett möte med tjugosju islandshästar på en ljunghed blir till dagens händelse, men det underliga är att det passar mig som hand i handske det här enjängda livet.

Havet och ljunghedarna och moppeturen till och från jobbet.

Dagstidningen, inte att förglömma.

Men idag, när lönen kom insusande på mitt konto, då skapade jag ett resekonto där en lämplig summa ska pytsas in var månad.

Nästan genast började jag att längta och drömma.

Som en dinglande längtansmorot ska det få vara, det där kontot.

Och tänk, om två veckor .., åker vi till Ystad och övernattar på hotell, äter en trerättersmeny på Åbergs Trädgård och dagen därpå - gåsamiddag hos min storasyster på landet utanför Hörby -!

Det är också en längtansmorot.

Så länge njuter jag av en alldeles underbar ljunghed och ett blått hav.

8 kommentarer:

baratradgard sa...

De där promenaderna är som en lisa för själen. För min del handlar det numera mer om vad bönderna sår och skördar på åkern, ett par ryttare som skrittar förbi eller vinka till grannen långt bort. Det blir liksom dagens händelse fast jag vet att andra kanske sitter på planet till Turkiet eller nåt. Och idag har jag jobbat i trädgården nån timme och sen fick jag sitta i solen på bänken och vara lite gräv-svettig och njuta en stund. Jag som faktiskt trodde att jag var världens stads-tjej, men inte nu längre.

Fourmum sa...

Jag har ett nöjeskonto där jag fyller på då och då. Jag har som mål att fylla på en viss summa varje månad, men ibland händer det saker och då blir det mindre och ibland blir det mer ;) Förhoppningsvis kan det bli en resa till New York nästa vår :)

Anonym sa...

Så skönt att det finns människor som kan ta tillvara på livets möjligheter och känna efter.....
Du hittar det positiva och du kan längta.
Lycka till med utflykten och gåsmiddagen!!!
Kram från Eva och Ulf

PS Katterna får väl någon se efter men Harry???

Inkan© sa...

Du drog tydligen en högvinst!
Och bara det känns hoppfullt för en annan... hm

Ett hus vid havet.... -jatack!

Monet sa...

Och är det så att Provence drar så finns det både hjärte- och stjärterum!

Elisabet. sa...

baratradgard: en nackdel är det att bo så här .., när jag då handlar inne i Halmstad, blir jag lätt överstressad - jag tycker att det är så många människor och så mycket ljud - då vill jag hem igen ,-)

Fourmum: ja, jag drömmer tre dagar i Paris tillsammans med Emma, 14 år ,-)

Inkan: ,-)

Monet: tack snälla för erbjudandet! Att få pv att bilsemestra torde vara en omöjlighet, men OM, så kan vi i alla fall titta förbi på "fika" ,-)
Tack snälla.
Eva: harry följer med! Han ska övernatta hos mina barns pappa och hans fru, så det är lugnt.

mossfolk sa...

Inte alls fel att "hamna" i ett hus vid havet sådär! Och vi har också ett litet reskonto... Några slantar då och då. Förhoppningsvis lite fler om vi nu lyckas få jobb båda två till våren :)
Och vårt nästa mål är också Paris.

Cecilia N sa...

Fick han nog av Norrlandsturen?