fredag 1 juli 2011

Fredagsfönstret ...


..... kommer även det från Lappland, från trakten av Arjeplog.

Det var Solveig som har bloggen "Långt borta och nära" - som hade håven redo.

Har ni vägarna förbi Arjeplog, så glöm inte att besöka Silvermuseet, grundat av läkaren Einar Wallquist.


Vi hade i mitt barndomshem en bok författad av denne man och jag minns hur intressant jag tyckte att det var.

Här ett utdrag från museets hemsida, som det är hopplöst att länka till.

Författaren

Vardagen består av hårt arbete för den unge doktorn.
De långa sjukresorna, ofta till fots eller på skidor, möten med färg-
starka ortsbor, allvarliga sjukdomsfall med krav på avgörande beslut –
allt sådant skildrar dr Wallquist livfullt och målande i brev till familj
och vänner i de södra delarna av landet.

Efter enträgna uppmaningar från brevens mottagare faller Doktorn
till föga och framför en förfrågan om utgivning av läkarhistorierna
hos Bonniers förlag.

Kan Doktorn komma ges ut 1935 och skall följas av ytterligare ett
25-tal skönlitterära verk, de allra flesta även illustrerade av författaren.
Även medicinsk facklitteratur och kulturhistoriska faktaböcker ingår
i
einar_wallquists bibliografi


(Bilden har jag lånat från museets hemsida.)

6 kommentarer:

Leina sa...

Saker jag saknar... (som jag visste att jag skulle sakna).. Grå hus, eller gråa lador... Arjeplog... =D Jag är född tre km utanför Arjeplog... (Archeploog)

Jenny sa...

Ett besök på Silvermuseet kan jag varmt rekommendera! Liksom ett besök i Arjeplogs kyrka, med den lite ovanliga färgen - rosa!

Monet sa...

Åh, den boken "Kan doktorn komma", den läste jag om och om igen när jag var yngre. En helt fantastisk bok om hur en hängiven doktor tar hand om sina patienter med många mil mellan sig.

Elisabet. sa...

Lena: ja, det kan jag också sakna!

Jenny: den är underbar!

Monet: PRECIS som jag själv gjorde .., jag låg på ryamattan framför tv:n och läste den om och om igen!

Hjortron sa...

Tack igen för att du visar en av mina bilder. Doktorn var en egensinnig herre -in i det sista - t ex så blev många prominenta gäster snuvade på hans 90-årskalas - de fick komma på hans begravning istället. (Född 5/1 1896 och död 21 dec 1985) Vi var inte riktigt "kontanta" - trots att han hjälpt mig till världen.

Elisabet. sa...

lifeblog: jaså, var han Stenbock ,-))