lördag 23 april 2011

Påskafton ...


Lilla Tuppen från Portugal pryder bordet.

... tillsammans med min äldsta syster och hennes dotter och så Hilda och Patrik.

Vi sitter i solgasset ute på altanen .., parasollet är på plats .., och det bjuds på lammstek som har fått ligga i marinad och dra åt sig allt det goda .., därtill potatisgratäng och sallad.

Hilda, som är vegan, får jordnötsbiffar med kikärtor och en egen gratäng.

Mycket prat och skratt .., en trivsam stund blir det.



På Systembolaget i Falkenberg har pv rådfrågat en man ur personalen .., ja, ett gott vin till lamm .., vad säger han om det?

En stund senare kommer mannen bärande med fem olika sorters viner, varav pv köpte tre.

Det här, Intimo, från Argentina, var ett av dem och hjälp, så gott det var till lammsteken!!

Mjukt och fylligt .., å, det var så smarrigt!

Rekommenderas varmt.



Till efterrätt blev det rabarberpaj med Siaglass från Slöinge.

Och som ni ser frångår min storasyster inte sin vana att bära rödvitrandiga kläder.


I rabatten mot söderväggen växer dessa ljuvligheter som jag planterade i höstas.

Och dit åkte vi före middagen .., vi tittade in i Antikhuset och jag köpte tre underbart vackra örngott med brodyr och monogram .., sååå fina! Fyrtio kronor styck, betalade jag.

Där finns en servis i ett oräkneligt antal delar, nittio, tror jag .., en småblommig historia som vore som gjorde för mig .., och priset är överkomligt: 1200 kronor.

Gissa, om jag är sugen!

Nu gräver pv igen .., jag hör hur det rasslar av spadtagen i makadamen som agerat fyllningsmassa för många år sedan .., stackars krake, så tungt det är!

2 kommentarer:

Linda sa...

Åhhhh, när ska Micke lära sig att äta lamm? Det är ju så gudomligt gott!
Vi har också lapat sol idag. Samtidigt som vi högtryckstvättade alla uteplatser :)

Elisabet. sa...

LindaLotta: pv visade ingen större entusiasm när jag första gången pratade om lamm. Det gör han nu .., om man säger så ,-)