söndag 13 mars 2011

Historien om en soffa ...


Bilden från tidskriften klokahem.
Fotograf: Gunilla Welin.
(Och ja, jag har skrivit till den ansvariga utgivaren och frågat om tillåtelse att få visa bilderna.
Om så inte är fallet, kan ni ju komma och hälsa på mig i fängelset, ty jag har inte fått svar ännu.)

Den som har varit med här på sidan ett tag, vet att jag inte direkt föll så där pladask för soffan i guldbrokad, den som stod i pv:s vardagsrum när jag kom hitflyttande.

Numera - kan man tänka sig .... - , huserar den på den inglasade altanen och fungerar som kattsäng.

I ett inlägg lite längre ner, berättar jag om tidningen "kloka hem", där en bild av den här soffan figurerar.

Nu kommer det förstås att visa sig att det här blir en inne-soffa, om den inte redan är det.

Och så tjoppar det till i inkorgen och där är några rader från Lena Engebrand-Nikou.

Så här skriver hon.

"Jag har en likadan soffa i källaren.
På grund av sentimentala skäl har jag svårt att slänga den.
Tror att den är från sent 40-tal.
Duxsoffa är det minsann!

Den började sin karriär på Frösön, tog en sväng till Tunisien på 60-talet då min familj bodde där.

När jag flyttade till Uppsala på 70-talet fick soffan följa med och blev då omklädd i ett mörkblått tyg med jugendmönster.
Jättesnygg var den!
Sen fick den bli gästsäng.
Nu har den som sagt förpassats till källaren.
Förstå att det är svårt att slänga den."

2 kommentarer:

Monica sa...

Alldeles otroligt intressant, först trodde jag det var du och PV som startat en tidskrift "Kloka Hem";-), med tanke på solpaneler, guldbrokadgrupper m m m m. Och säg inte att jag INTE sagt att brokadsoffan är riktigt trendig, kommer ihåg jag föreslog lila fårskinn och några piffiga kuddar till, lyfter direkt till ett reportage i "Sköna hem":-)). Orolig, den får väl inte fuktskador där ute på verandan eller hu, än värre klösmärken?;-)

Elisabet. sa...

Monica: jodu, den får säkert såväl fuktskador som klösmärken ,-)))