torsdag 17 mars 2011

Här och nu ....


Morgonsol mot lerkrukan.
Intill ligger månadens räkningar och väntar, däribland en p-bot på 700 kronor.
Aj,aj,aj.


Det är samma sak varje kväll och natt.

När vi går upp och lägger oss, ligger sigge nilsson i en alldeles egen liten soffa, i ett rum utanför sängkammaren, medan pElle lullar efter mig och lägger sig på kudden, mitt mellan pv och mig själv.

Där ligger han sedan resten av natten.

Vid fyratiden på morgonen, kommer sigge in i sängkammaren.

Då jamar han som en liten kattunge ..., "jam-jam-jam" och jag hör hur pv säger ..., "kom du .., hoppa upp!" och ofta gör sigge som han blir tillsagd och lägger sig sedan på pv:s mage eller intill honom, ja, någon timme eller så.

Aldrig på min sida!

Sen, vid femtiden, vill han gå ut och hjälper inga lockrop!

Nu är klockan tjugo i åtta.

Fortfarande, och i många timmar till, ligger pElle och sover en trappa upp.
Får han göra som han vill, kommer han ner vid tolvtiden.
Tidigast.

sigge är ute på vift.

Och solen har svingat sig upp över kullen och kaffedoften singlar rakt in hit i skrivarrummet.

Det här kan bli en fin dag.

Och i morgon lär snön ska komma på besök.

7 kommentarer:

baratradgard sa...

P-pot på 700!? I Halland? Jag fick en i storstan Malmö förra veckan och den var "bara" på 600!

Rogarden sa...

Här o nu i Kalmar säger is i viken o snöflingor i luften och våren snubblar och mitt tålamod tryter en aning, men p-böter har jag lyckats undslippa det sista och det är ju alltid nå´t. (fast mina pelargonisar har kommit en aning längre...)

mossfolk sa...

Här har det fallit sig så käckt att alla försäkringar samlats till samma månad. Hua. Ingen p-bot däremot som tur är :)
Och Lurvig han håller hårt på 06.00. Precis just då blir han så förfärligt både hungrig och kissnödig att han inte står ut en sekund till och det talar han om högt och ljudligt.

Leina sa...

Nej!!!! Inte mera snö... NEJ!!!! Jag tyar icke mer... =(

Christina sa...

Ops, jag har inte sett en p-bot sedan jag flyttade från Sthlm! Hua!

Ja, det ena djuret är inte likt det andra. En forskare som jag jobbade med (bokprojekt) berättade hur hon hade upptäckt att t o m humlor hade olika personligheter. Det kommer jag aldrig att glömma ;-)Det finns slarviga och lite disträ humlor :-D

Elisabet. sa...

till er alla: jag var medveten om att jag stod på icke p-plats, men det var fullt på parkeringen och jag ville komma absolut i tid till röntgenavdelningen.
Men sjuhundra!

Och Leina .., det har kommit snö ikväll .., gräsmattan ligger nu vit! Jag som tänkte sitta vid havet och sola i morgon ,-)

Christina: fantastiskt! (med humlorna). Gunnar i Jämtland berättade livfullt om bin och det glömmer jag aldrig!

Sven Teglund sa...

Sickan är som sigge.....sover på egen säng i eget rum....kommer till mig på morgonen, aldrig till Karin, och väcker mig och vill ut..... ofta vid femtiden. Skulle vilja att han var med som pElle!