måndag 29 december 2008

Så här skulle det vara.



Bild nummer 1 .., som många trodde tillhörde antingen Eva eller Christina, den visar sig vara förfärdigad av den här madamen.


Bild 2 ... den kommer från en glad man i Jämtland, nämligen Gunnar i Vaplan.
Det ser ni väl .., han har förstås handlat fågelfrö!
"Man i sina bästa år ., tycker han nog själv, nämligen 64 år. Ensamseglare. Intresserad av flygande varelser. Låter glad i telefonen."


Bild 3 ..., här har vi henne!
"Hejsan! Mitt i nyårsstädningen finner jag mig själv plötsligt stå och fotografera ett par rejäla inköpslistor som dök upp i min pappersinsamling... (ja, jag kommer aldrig att berätta det för någon annan)
Jag skriver bara listor när jag ska ha gäster och handla mycket. Inte sånt smått pjosk som dina kunder skriver med bara 4-5 vardagsgrejer.
Hälsningar, kvinna ensamboende, 51."


Bild 4.
"Ja du - här kommer en av mina gömda listor, mina jack/byxfickor är fulla av dem...och det är ditt fel...*flinar*
Innan jag började läsa din blogg, så lämnade jag oftast lappen i korgen/vagnen utan att tänka närmare på det, men nu, när du visar upp listorna på bloggen så har jag börjat bli ordentlig och ta hem mina listor. Man KAN lära gamla hundar att sitta tydligen ;o)
Min kära moder hade väl knappt trott att det var sant om jag hade berättat det för henne...
Så till texten till den förgrömmade lappen ;o)
Medelålders par, boende i storstadsregion, ganska så matmedvetna."


Bild 5.
"Du är då för tokig!
Här kommer min inköpslista. Beskrivning: "Kvinna 50+, gift, lantis".


Bild 6.
Kvinna 50+ som gillar att kladda på sina inköpslistor, skriver hon.
Jag tillägger: varmhjärtad, glad i att baka, lugn.

Vem kan nu det vara ...?
Jo, men självklart!
Det är ju hon!!


Bild 7. Love, literature ..., igen.
Här ska handlas!


Bild 8.
"Hej Elisabet.
Här kommer min inköpslista. Inte vegetarisk, men näst intill.
Köper sällan kött, knaprar dock på en julskinka just nu.
Testar att krydda med en touch av Thailand i det mesta jag lagar till just nu och är väldigt förtjust i det. Rätt trist lista, men mycket mycket typisk för mig.
Mera?
fågelskådare, singel (nja egentligen särbo), bor i småstad, hyfsat noga med vad jag stoppar i mig.
Hälsar Kvinna 46"
Hon är en glad madame som har stickat 48 mössor!


Bild 9.
"Jag log stort när jag läste ditt senaste blogginlägg. Tidigare idag tänkte jag nämligen att "nu dröjer det nog inte länge innan Elisabet ber sina läsare om listor" - och tänk så rätt jag hade! ;-)
Jag har nu lydigt fotat inköpslistan jag skrev tidigare i kväll. Den tillhör alltså en östgötsk familj om två personer och är skriven av frun i huset. Damen i fråga har uppnått den aktningsvärda åldern av 39 år. :-) Jag tror innehållet på listan är ganska typiskt för oss."

Den här lappen tillhör en bloggerska som snart ska bli mamma.


Bild 1o.
Djurvän ..., studerande ..., släktkär kvinna. Matte till en lurvig hund.
Lurvigs matte ska köpa hundpåsar .., jomenvisst, londongirl var helt bombsäker och hade helt rätt! Visst var det Mossfolk!


Bild 11.
"Hej! Skickar över en bild på min handlingslapp.
Familjen består av två vuxna och två tonåringar (tjej & kille).
Vi försöker fixa handlingslappen tillsammans.
Den som handlar är oftast mannen."
Här finns hon!


Bild 12.
Räkor till grytan .., citroner till morgonteet.
Det måste vara penionatsvärden.
Jo, så är det!


Bild 13 tillhör den här madamen!
Kvinna 55 år.
Familjen består av mig och min man.


Bild 14.
Bloggmadamens lista.
Det var ju lätt som en plätt.
Kattsand och Sydsvenska Dagbladet ..-)


Bild 15.
Kvinna i bloggmadamens ålder. Illustratör. Gift. Hundägare.

Omtänksam. Skickar musik fast man inte ens bett om det.


Bild 16.
Antal familjemedlemmar: 4
Den som skrev listan är kvinna och 37 år.
/Bloggmadamen tillägger: suverän fotograf och stickerska! Talar japanska.
Jag bär vantar stickade av henne precis varenda dag på vintern!


Bild 17.
Man med sinne för det estetiska. Gourmet. Ordentlig.
Så här skriver han själv, men det kunde jag ju inte ta med, då skulle ni förstå genast.

"Hej!

Ja, alltså.... När man är så välplanerad som jag, så blir det inte så mycket
så här i julresternas dagar. Det här var den handlingslista jag lyckades
åstadkomma för att komplettera speceriskåpet i stugan, innan vi åkte hem
till stan idag.

Nu hör det ju till saken att vi skall vara bortresta i nyårshelgen.
Åtminstone om det går planeligt, vilket det ju tyvärr inte så säkert gör,
med tanke på omständigheterna. Men, men.... Man skall ju alltid leverera den
sanning man känner till, och den där handlingslistan speglar för närvarande
sanningen hos oss.

Kram från Bert".


Bild nr 18. (Jag fick trixa med skärpan ...., förlåt!)
Kvinna 53+ ..., 2 personer i hushållet (mor och dotter) plus en katt.
Vem det kan vara ...?
Jo, här hittar ni henne!


Nu har jag suttit med detta i timmar sedan jag slutade och riskerar att missa tåget till landet Halland!

Jag tror att det blev tre vinnare med vardera tre rätt .. jag ska kolla närmare i morgonbittida eller sent ikväll.

Ni har i alla fall varit jätteduktiga och då ska jag även lägga in rätt nummer till resp. bild, så ni får se hur ni röstade!

Ha en skööön tisdagkväll! hälsar bloggmadamen.

47 kommentarer:

Anonym sa...

Nr 6 från slutet, den som börjar med citron och mjölk, tror jag är Pv's lista. :)

Elisabet. sa...

Ellis: ,-)

Anonym sa...

Och nr 4 nerifrån är ju din, förstås. :-)

Elisabet. sa...

ellis: ,-) du är på hugget du ...-)

Hedgren sa...

Nr. 5 uppifrån är kanske Ellis? Och jag tror också att fyran nerifrån är din... och tredje lappen är tredje bloggaren, dvs illustratören. och den gula - kan den vara din dotters?

malin sa...

Attans att jag inte hann vara med! Och nu hinner jag inte gissa, ska hoppa ned i badkaret vars kran står på för fullt.

Turtlan sa...

Hann inte med riktigt här med ett bidrag. Så blir det när man nattugglar.
Så en ledtråd... Ni kan utesluta en ev lista från mig :-))

Men vän av ordning så gör jag närapå alltid en lista på diverse reklam post it lappar från div som är på besök.

Så gör jag.

Elisabet. sa...

Hedgren: du ska räkna den översta bilden som nummer 1 .. men det kanske du gjorde?

Du har rätt om min, men fel om ellis ..-)

Hedgren sa...

nä, det gjorde jag inte...
ellis är nr 7 i så fall...

Hedgren sa...

och illustratörens är nummer 5

Tankevågor sa...

Äh nu skrev jag min kommentar på fel ställe....

Det här var roligt och SVÅRT!!!

Den enda jag är "säker" på att jag hittat är den som börjar med
Juice
Mjölk
Ägg
Mannagryn

.....och så står det till höger på listan en anteckning - "Lämna B 10:00"

DET måste vara MOSSFOLK's lista!!

Fniss....tror jag i alla fall.

Christina sa...

Det är svårt när du inte har numrerat lapparna.

Den 6:e uppifrån, den illustrerade, tror jag är Eva från Frösön.

4:e nerifrån tror jag är din egen (snygg handstil). Du har en släkting i nr 2 nerifrån.

5:an uppifrån - PV? Snusar han?

Bild 3 uppifrån tror jag hör till bloggare nr 10

Bild 10 nerifrån hör till nr 15

Nä, nu börjar jag röra ihop bilder och bloggnummer, jag ger upp.

gunnar i vaplan sa...

Bild nr 9 är utan tvekan din egen lista. Helt klart...!

Sen blir det väldigt svårt.
Hur lång tid har vi på oss???

Jenny Bergvall sa...

Min inköpslista är med men inte någon beskrivning. 17 bilder men bara 16 beskrivningar.

Linda sa...

Nr 14: Elisabet
Nr 4 eller 8....: Ellis

Åh det är ju skitsvårt!

Elisabet. sa...

christina: du har två rätt ..-)
lindalotta:
Hedgren: 1 rätt ...-) (fel på illustratören ..)
londongirl: 1 rätt ..-)

Elisabet. sa...

lindalotta: men oj, fel på ellis ..-)

Elisabet. sa...

gunnar i vaplan: helt fel! ,-)

Elisabet. sa...

christina: dom är numrerade nu!

Elisabet. sa...

Gunnar: tills i morgon vid 2-tiden.
Jag tar tåget till Halland vid sju .., då hinner jag kolla svaren ,-)

mossfolk sa...

Oj oj, det här var ju supersvårt!
Jag tror att Christina har målat nummer 1, den webbkameraglade herren har skrivit nummer 2.

Är rätt säker på att nummer 14 är din och inte riktigt lika men ganska säker på att Ellis skrivit nummer 16?

Elisabet. sa...

mossfolk:BRAVO!
Tre rätt, so far.
Du har fel på vem som har gjort den översta illustrationen ..-)

Anonym sa...

Jag hinner minsann inte sitta här o gissa, har fullt upp med att rätta prov i naturkunskap och matematik. Och jag snusar faktiskt inte, har aldrig lyckasts med sånt dumt.

Men gissa ni glatt vidare, jag vågar utlova en helg på pensionatet som första pris. Nån gång i vår.

PV

K sa...

Svårt det här...
En är jag i alla fall säker på ;-)

Elisabet. sa...

magalös: det är jag också ..-))

Anonym sa...

Ren gjetting
Nr 5; Gunnar i Vaplan
Nr 6 ; Eva på Frösön
Nr 13; PV
Nr 14 ; Bloggmadamen herself
Nr 15: Mossfolk
Nr 16 ; Ellis

-B-

Jenny Bergvall sa...

Lista/bild 6 tillhör person3
Lista/bild 5 tillhör person 6
Lista/bild 14 tillhör person Dig Elisabet (4)
Lista/bild 16 tillhör person1 tror jag är Mian
Lista/bild 12 tillhör person 16 (pv)
Lista/bild 1 tillhör person 17
Lista/bild 8 tillhör person 15
Lista/bild 9 tillhör person 13
Lista/bild 3 tillhör person 11
Lista/bild 11 tillhör person 7
Lista/bild 10 tillhör person 10
Lista/bild 17 tillhör person 9

Nu orkar jag inte mer.. det här har tagit tid eftersom jag inte ”känner” dina blogg vänner så bra. Har gissat o gissat så jag fått huvudvärk.
Kram Jenny

Jenny Bergvall sa...

Glömde denna raden: Lista/bild 2 tillhör person 8

Anonym sa...

Gunnar i Vaplan nr 8 bloggmadamen Elisabet själv nr 14, Ellis nr 11.
Nä detta är svårt..nu måste jag pausa

Anonym sa...

Läste inte texten till numreringen, helt förvirrad..varför började jag på detta???

Elisabet. sa...

jenny: 3 rätt ... (räknar inte med en av bilderna .., det blir fusk ...)

bettankax: 1 rätt .. (min), fel på Gunnar ..-)

Bente: 2 rätt ..-)

Jenny Bergvall sa...

Förstog det... ville inte utesluta den för att inte göra det lätt för några.
Det var svårt det här!
Nu skall jag gå och sova och antagligen drömma om inköpslistor.

mossfolk sa...

Då undrar jag just om illustratören inte har illustrerat denna gång utan faktiskt påtat ihop lista nummer 15.

Funderar också på om "Milk" på översta bilden kan vara en ledtråd... och om Eva på frösön verkligen köper laktosfri mjölk på bild nummer sex... Nä, 1 och 6 måste jag nog klura lite mer på!
(nu börjar det snart ryka ur öronen ;)

Anonym sa...

Det här är ju jättesvårt...!
Men en övenattning på PV.s pensionat eller i dess närhet som första pris lockar...
Återkommer med den för min åsikt, den rätta lösningen, i morgon före kl 14.00 då tävlingstiden utgår.

/gunnar i vaplan/

Anonym sa...

Eva på Frösön är bild nummer sex! Du är den som köper kattmat... Christina är den jag trodde...

Anonym sa...

nytt försök, Bert(6)Ögonblick i Norr lapp nr 8


(jag försöker sluta med detta, men det går inte, å vad jag pusslar o bryr min hjärna :))

Marge_II sa...

Dina lappar får mig att fundera över mina vanor: De flesta av listorna kan jag nämligen hänföra till bloggar - eller bloggkommentatorer - som jag läser mer eller mindre frekvent.

Och jag tänker; vilken tur att jag hamnade i just denna
"bloggsfär" ;-)

Evas blogg sa...

1.Ellis
2.Hedgren
3. Christina, Stribegrs station
4.Bloggmadam Elisabet
5.Leina
6.Ögonblick i norr=Bert
7. Mian
8. Gunnar i Vaplan
9.Motvillig blogg
11.Tankevågor - Londongirl
12. Mossfolk
14 Lilla B
15.Milda Makter
16.PV!!
17.Jakobs mamma

Ooops, glömde visst några!!Ska kolla listan igen

Det Mörka Hotet sa...

Ha, ha: bild nr. 17 är underbar med en så stor lapp och en enda sak nedskriven!

Tankevågor sa...

TIll Eva : JAG har inte skickat in någon lista.....men jag har gissat på EN enda och fått rätt! :-)) DET har ju bloggmadamen avslöjat så den gissningen kan ju alla se att det är rätt.....hm....

Hördu Elisabet min enda gissning på Mossfolk HJÄLPER ju alla andra!?!

Jag borde få ett tröstpris...ha ha ha...fniss... :-))

Det här var kul men oj så svårt!
Har inte ens ätit frukost än och här sitter man på jullovet och det första man gör är att läsa dessa listor och hur det går....


SKÖNT att man är i gott sällskap här bland alla härligt tossiga bloggare! :-))

Tankevågor sa...

Men OJ! Jag har missat bild nummer 18.
Den tror jag tillhör bloggmadamen PANTER dvs. "Motvillig blogg"

:-))

....om hon nu har skickat in en lista...

Evas blogg sa...

Men!!! Har jag tänkt fel?? Jag tyyyyar inte mer!!

qi sa...

Jösses vilka prydliga inköpslistor! Rena konstverk! Som dikter en del... Tänkte skicka in min lista igår när jag var och handlade men den kom bort i affären nånstans (troligen när jag packade frukten i plastpåsar...). Kanske någon som Elisabet tagit hand om den och försöker läsa ut personligheten hos den som köper 5 l ekomjölk och två byttor färdig risgrynsgröt. Jag ska göra saffranspannkaka om någon undrar över gröten.

Evas blogg sa...

Bild 9=Ellis
Bild 15=Hedgren
Bild 1= Christina
Bild 14= Elisabet
Bild 16= Leina
Bild 5= Gunnar i Vaplan
Bild 13= Mian
Bild 18= Motvillig blogg
Bild 10= Mossfolk
Bild 14= Marskatten
Bild 17= Milda Makter
Bild 12= PV
Bild 8= Jakobs mamma

Evas blogg sa...

Ändring:
Bild 2= Gunnar i Vaplan
Bild3= Bert

mossfolk sa...

Kan det kanske vara Jacobs mamma som målat... Bild nummer ett för inte är väl de laktosintoleranta. Tror jag.

Elisabet. sa...

eva: 3 rätt!